A tanulók korszerű ismeretekkel és azok gyakorlásához szükséges készségekkel és jártasságokkal rendelkezzenek az egészségük megóvása érdekében. Tanulják meg, hogy milyen összefüggés van a viselkedésük és az egészségi állapotuk között. A gyerekek tudják, hogy ők mit tehetnek az egészségük megőrzéséért, a balesetmentes hétköznapokért. Ismerjék meg a régi és az új orvosi műszereket.
A 3x45 perces foglalkozásokon lehetőség nyílik, hogy az elsősegélynyújtással kapcsolatos ismereteket változatos munkaformák során ismerkedjenek meg a tanulók:
- frontális osztálymunka – zenehallgatás, irányított beszélgetés az erdő veszélyeiről, múzeumi tárlatvezetésen megfigyelés
- csoportmunka: csoporton belül feladatmegosztás, sérülések orvoslása a fellelhető eszközökkel, orvosi műszerek fel-, és megismerése
- egyéni munka: könnyű és súlyos balesetek szétválogatása, mentőautó megtekintése
- páros munka: feladatlap kitöltése, csoki kúp és tabletta készítése.
Az első foglalkozáson (Elsősegélynújtás az erdőben) a következő kérdések és problémák köré szervezzük a tevékenységeket:
- Mit tehetünk az egészségünk megóvása érdekében?
- Teendők erdőben bekövetkezett balesetek esetén.
- Szabályok betartása.
- Könnyű és súlyos balesetek csoportosítása
Fejlesztési célok: ismerjék fel a baleseteket, biztonságosan tudják, mi a teendő balesetek esetén. felelősségteljes viselkedés kialakítása. Viselkedésemmel felelek a saját és a társaim testi épségéért is.
A második foglalkozást (Régi orvosi műszerek) a kecskeméti Orvos- és Gyógyszerészettörténeti Múzeumban tartjuk. A régen használt orvosi műszerek megfigyelése múzeumi óra keretében. A gyógyításban használt kúpok és tabletták készítési módjának megismerése. Célunk a bizalom megalapozása az egészségügyi dolgozók gyógyító munkájával kapcsolatban. Ismerjék a fontosabb gyógyító eszközöket. A tanulók bizalma a gyógyító munka felé növekedjen.
A harmadik foglalkozáson (Mai orvosi műszerek, gyógyítás) az iskolások játszva tapasztalhatják meg, hogy hogyan zajlik egy orvosi vizsgálat, egy műtét, hogyan kell újraéleszteni. Közvetlen kapcsolatba kerülnek a gyermeki szemmel talán félelmetesnek tűnő orvosi eszközökkel, kipróbálhatják, felvehetik azokat. Ilyenek például a fonendoszkóp, a fehér köpeny, a műtősruha, a szájmaszk, a gumikesztyű, a spatula, a vérnyomásmérő. Közben összehasonlítják a régi eszközökkel, a gyógyítás régi módjaival. Megnéznek egy mentőautót, a benne rejlő orvosi eszközöket, megbeszélik a sziréna fontosságát és ki is próbálják.
A tananyagot a Kecskeméti Belvárosi Zrínyi Ilona Általános Iskola és a II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
5. a természettudományos irányultságú osztálya számára Dr. Holeczné Morvai Ildikó készítette.