Biológiát tanítok angol nyelven 23-ik éve a balatonalmádi Magyar-Angol Tannyelvű Gimnáziumban. A mindennapi munkám során azt tapasztaltam, hogy a tanítványaim, annak ellenére, hogy kizárólag angol nyelven tanulják a biológiát, nagyon sikeresek magyar nyelvű biológia versenyeken is. Ez kíváncsivá tett, hogyan működhet egy „kétnyelvű” diák gondolkodása, milyen hatása lehet annak, ha egy idegen nyelvet információszerzésre, tanulásra használ. Ezért kezdtem el pszicholingvisztikával foglalkozni, majd a Pannon Egyetem nyelvtudományi doktori iskolájában elméletileg is megalapoztam kétnyelvűségtudományi, elsősorban kétnyelvű oktatással foglalkozó empirikus kutatásaimat. Doktori értekezésem A két tannyelvű oktatás hatása a tanulók felszíni és kognitív nyelvi kompetenciájának fejlődésére ezen kutatások összegzése. Beigazolódott, hogy a két nyelven tanuló középiskolások a célnyelvhasználat mindkét területen szignifikánsan jobbak, mint a kontroll tanulók, akik ugyanolyan óraszámban, de idegen nyelvként tanulják a nyelvet. A biológia területspecifikus analógiás gondolkodásmérés eredménye azt is igazolja, hogy a felsőbb évfolyamokon az elvont kognitív gondolkodási műveletekben is jobbak.
Név
Várkuti Anna
Munkahely
Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium, Balatonalmádi