Miért világít a maci orra?

Számos világításra alkalmas eszközt használunk a hétköznapi életben, de mind közül talán a villanykörte az, amelyik a legtotokzatosabb. Miért és hogyan világít? A következő tevékenységben erre lehet választ kapni. A következőkben egy összegzést adunk közre az egyik téma feldolgozásának javasolt menetéről. Érdemes olyan témával kezdeni, ami ismerős a gyerekeknek, például az elemek és a villanykörték mindennapi használatával. Jó példa erre a zseblámpa. Ezután részletesebben megvizsgálhatják az elemet és a villanykörtét. Első lépés Kapcsolj be egy zseblámpát. Érdemes megbeszélni a tanulókkal, hogy milyen eszközöket kell összekapcsolni ahhoz, hogy világítson a zseblámpa? Második lépés Beszéljük meg a tanulókkal, hogyan kapcsolhatjuk be és ki az izzót ha kivettük a zseblámpából? Ezután vegyük ki az izzót a zseblámpából, majd kapcsoljuk egy egyszerű elemhez az izzót úgy, hogy világítson. Javasoljuk, hogy a tanulók rajzolják le az összeállítást és próbálják ki a gyakorlatban. Érdemes megbeszélni a tanulókkal, hogy mi az, ami világít az villanykörtében. Harmadik lépés Beszéljük meg a tanulókkal, hogyan tudják összekapcsolni az izzót az elemmel, ha távol vannak egymástól? Negyedik lépés Mutassuk meg a tanulóknak a keménypapírból készített, villanykörte orrú macit. Ezután a tanulók tervezzék meg részletesen és rajzolják le azt az elektromos áramkört, amely ahhoz szükséges, hogy a maci orra világítson. Ötödik lépés A tanulókkal közösen válasszatok ki néhány áramkört ábrázoló rajzot. Beszéljétek meg a tanulókkal, hogy mit kell megváltoztatni az áramkörökben annak érdekében, hogy működjenek? Segítségként hasonlítsátok össze a rajzokat és az osztály válassza ki azt az összeállítást, amit azután a gyakorlatban ki is próbálnak. Hatodik lépés Díszítsétek ki a macifejet. Hetedik lépés Állítsátok össze az elektromos áramkört a maci fejében és a kapcsolót használva világítsátok ki a maci orrát!

A tanulók a tevékenység elvégzése során az elemek és a villanykörték működésével ismerkednek meg.

A tevékenység az alábbi linken érhető el:

http://www.scienceinschool.org/hu/2009/issue11/pollen