Iskolai kísérletek a nano mérettartományban

Tudtad, hogy a körmeink minden másodpercben 1 nanométernyit nőnek? Tudtad, hogy az a vírus, ami általában a náthát okozza, 30 nanométer átmérőjű? Tudtad, hogy a sejtmembrán keresztben mintegy 9 nanométer? Tudtad, hogy a DNS dupla helix 2 nanométer hosszú keresztben? Tudtad, hogy egy hidrogén atom átmérője körülbelül 0.2 nanométer? És azt tudod, hogy 1 nm 0,000000001 m? Ebben a két tevékenységben a nanorészecskék viselkedésével és tulajdonságaival lehet megismerkedni, melyhez egyszerű eszközöket és anyagokat használunk fel. A makróméretű anyagok tulajdonságait az anyag nanoméretű szerkezete befolyásolja. Az anyag molekuláris szerkezetének változása többnyire túl kicsi ahhoz, hogy szabad szemmel láthassuk, de néha az anyag tulajdonságaiban láthatunk változást. A folyadékkristályok nagyszerű példái ennek. A nanotechnológiában, a kutatók az anyagok nanomérettartománybeli különös sajátságait használják ki új anyagok és eszközök tervezésekor. Először az érzékszerveinket teszteljük, hogy mennyire érzékenyek, majd a folyadékkristályok tulajdonságait vizsgáljuk meg egy folyadékhőmérő észítése során. A folyadékkristályok a hagyományos folyadékok és a szilárd kristályoké között vannak; például, a folyadékkristály folyhat úgy mint egy folyadék, de a molekulái egy adott irányba orientálódnak, mint a kristályokban. A folyadékkristályok érzékenyek a külső faktorokra, mint mondjuk a hőmérsékletre és ha ezek a faktorok változnak megváltoztatják a molekuláris elrendeződésüket. A hőmérséklet változtatására egyes folyadékkristályok (a termotropikusak) olyan válaszreakciót adnak, hogy megváltoztatják a színüket a szerkezetváltozásuk eredményeként.

A tevékenységek elvégézése során a tanulók a nanorészcskék tulajdonságait és vielkedésével kapcsolatban szereznek ismereteket és tapasztalatokat.

A tevékenység az alábbi linken érhető el:

http://www.scienceinschool.org/hu/2010/issue17/nano